Práca s deťmi vyžadujúcimi osobitnú starostlivosť:
Základná škola Gorkého 21 v Trnave sa okrem iných povinností, vyplývajúcich z jej koncepcie, už niekoľko rokov cieľavedome zaoberá špecifickými výchovnými a vzdelávacími cieľmi. Poskytuje totiž vzdelávanie značnej časti detí pochádzajúcich zo sociálne a spoločensky znevýhodneného prostredia a deti rómskej minority. Deti prichádzajú do základnej školy s nedostatočnou školskou zrelosťou, drobnými poruchami učenia, ale predovšetkým s poruchami správania a nedostatočnou sociálnou adaptáciou.
Z uvedených dôvodov vznikli v škole nasledovné vzdelávacie programy:
Nultý ročník - príprava detí s nedostatočnou školskou zrelosťou k dátumu zápisu do prvého ročníka. Sú to teda deti s odloženou školskou dochádzkou, ktoré navštevujú nultý ročník s cieľom osvojiť si počas roka základné zručnosti predškoláka a pripraviť sa na vstup do riadnej prvej triedy základnej školy. Keďže ide o deti, ktoré by inak patrili do materskej školy. Poskytuje im škola dostatok priestoru aj na hru a relax.
Vyučovanie sa uskutočňuje v učebni vybavenej špeciálnym nábytkom, dostatkom učebných pomôcok, množstvom hračiek. K vybaveniu prípravnej triedy patrí tiež priestor určený pre matky a deti, aby mohli sa spoločne mohli podieľať na adaptácii dieťaťa v školskom prostredí. K dispozícii je pre nich okrem špeciálnej pedagogičky aj školský psychológ a rómska asistentka učiteľa, ktorí sú riadnymi stálymi zamestnancami školy.
Projekt je finančne a materiálne podporovaný z programu PHARE:
- finančnou čiastkou 100 000,- Sk |
- na zariadenie školským nábytkom |
- finančnou čiastkou 88 000,- Sk |
- na výmenu podlahovej krytiny a |
|
žalúzie |
- materiálne vybavenie |
- PC s príslušenstvom, televízny príjímač, videorekordér, rádiomagnetofón, rýchlovarná konvica, koberec, nábytok, pohovka, tabule, flip-charty, mapy, videonahrávky, literatúra, učebné pomôcky, veľké množstvo hračiek, hier, športového náčinia... |
|
|
|
|
Príprava žiakov na vstup do prvého ročníka sa mimoriadne osvedčila.
Špeciálne triedy - pre deti vyžadujúce špeciálnu starostlivosť. Vyučujú v nich špeciálni pedagógovia. V špeciálnych triedach prebieha výuka zohľadňujúca potreby integrovanej skupiny .
Tento spôsob výuky detí sociálne a spoločensky handicapovaných sa v škole osvedčil, je akceptovaný rodičmi žiakov a jeho pozitíva možno zhrnúť do nasledovných hesiel:
- kladenie primeraných nárokov na deti vyžadujúce osobitnú starostlivosť
- deti v špeciálnej triede majú možnosť prežívať primeraný pocit úspechu z práce a nie sú vyraďované na perifériu záujmov kolektívu
- eliminovanie záškoláctva – žiaci s problémami nepociťujú tlak školských povinností tak intenzívne ako v bežnej triede, kde by pri svojich dispozíciách mali problém so zvládnutím učiva, čo sa predtým negatívne odrážalo v prejavoch správania a v školskej dochádzke
- v špeciálnych triedach učia špeciálni pedagógovia
- vyučujúci a vedenie školy spolupracujú so školským psychológom
- podpornú výchovnú činnosť a komunikáciu so zákonnými zástupcami zabezpečuje rómska asistentka učiteľa
- vytvorením špecifických podmienok pre spomínaných žiakov, môžu ostatní žiaci školy napredovať vo vyučovacom procese bez väčších obmedzení a vyučujúci v bežných triedach sú odbremenení od záťaže integrácie
- spokojnosť rodičov aj detí
Žiaci špeciálnych tried sa aktívne zúčastňujú všetkých školských podujatí, mimovyučovacej záujmovej činnosti, kultúrno-spoločenských akcií, súťaží, exkurzií a pod., spolu so všetkými žiakmi školy. |